Viser innlegg med etiketten Litteratur-refleksjon. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Litteratur-refleksjon. Vis alle innlegg

mandag 28. september 2009

PC-SPILL - AVKOBLING ELLER LÆRING?

Etter å ha lest J.P.Gees "Are Video Games Good for Learning?", gikk jeg sporenstreks til min 17 år gamle "Football Manager"-hekta sønn og ba om unnskyldning. De siste tre-fire årene har jeg titt og ofte irritert meg over hvordan han og hans kamerater i timesvis hver uke sløver foran PC-en med "Football Manager". Det sier vel alt om min oppfatning av dataspill fram til i dag. Aldri har jeg tatt meg tid til å spørre gutta om hva utfordringene i spillet er. Aldri har jeg satt meg ned og hørt på diskusjonene deres, valg av strategier osv. Aldri har jeg pratet med gutta om hvordan erfaringene deres fra PC-spillet gir læring med overføringsverdi til andre områder. Men i kveld! Junior ble mildt sagt overrasket da jeg ba han lære meg litt om "Football Manager". " Tuller du, morsan? Når ble du interessert i det???"  At "morsan" har blitt inspirert av en artikkel om dataspill, er faktisk ganske tøft. Og i kveld har junior og jeg koblet Gees artikkel med juniors dataspill-erfaringer. Vi har snakket om hva som motiverer i dataspill, hvordan slike spill gir deg muligheter, lar deg ta sjanser og prøve ut dine hypoteser uten at evt fiaskoer får andre utfall enn at du må prøve på nytt, hvordan man trenes i å se og ivareta komplekse system, hvordan hele spillet er en variant av aksjonslæring..."Football Manager" gir min sønn og de andre gutta på idrettlinja masse fagkunnskap som de har nytte av i egen idrettshverdag. Det dreier seg om å bygge et godt vinner-lag ved å sette mål for laget, tenke igjennom hvilke egenskaper som trengs i laget for å nå målet, finne spillere som har disse egenskapene, videreutvikle spillerne, kjøpe/selge trenere og spillere, styre klubbens økonomi, forhandle med klubbens styre om stadion-bygging, etablere samarbeid med andre klubber, legge strategier for kamper, lede laget i kamp, evt. omrokkere innad i laget...Jeg er mildt sagt imponert over juniors kunnskap. Dette er jo kunnskap langt utover fotballspill! Og hvilken læringsmetode! Men hvorfor har ikke noen foretatt små justeringer på "Football Manager" og kalt det "School Manager"??? Det er jo akkurat denne type lagbygging og lagledelse vi driver i hverdagen! Tenk dere et masterstudium i skoleledelse bygd på samme lest som "Football Manager". Hvor motiverende hadde vel ikke det vært??? Mens vi venter på at Kjell Atle og hans kollegaer utvikler "School Manager"-spillet, anbefaler jeg deg å lese Gees artikkel og finne en dataspill-hekta person å diskutere med. Takk til Gee og junior for en "vekkende" kveld, og nok en gang "Sorry junior! Når det gjelder forståelsen for dataspill har morsan vært pinlig treg."

lørdag 12. september 2009

ØKT IKT-KOMPETANSE HOS ELEVER OG LÆRERE SELV OM TIDSBRUKEN PÅ DATA HAR GÅTT NED?

I "Bedre skole" nr3 -2009 refereres det i artikkelen "Datakompetansen for svak i norsk skole" til rapporten ITU Monitor 2009 som viser at elevene i grunnskolen nå bruker mindre tid på data enn for to år siden og at det er grunn til å være bekymret. Min første tanke var; "Skrekk og gru! Synkende IKT-kompetanse blant elevene!". Deretter tenkte jeg; "Er det virkelig det rapporten sier???". Og resten av uka har jeg grubla videre på dette. Nå har jeg lest rapporten "ITU MONITOR 2009" (se lenke) og nikket gjenkjennende til de fleste konklusjonene; Bedre læring krever tilgang til IKT ved behov, motiverte og kompetente lærere med støtte fra skoleledelsen har best forutsetning for å ta i bruk digitale verktøy, skoler med IKT-ansvarlig i full stilling gir økt IKT-bruk i skolen, helhetlig skoleutvikling med IKT er nødvendig. Og det er ingen tvil om at ressursdisponering og skoleleders rolle er viktig her! Jeg har også reflektert rundt egen praksis, snakket med kolleger, IKT-veiledere og ikke minst - elever i barneskole, ungdomsskole og på videregående. Vi opplever ikke at elevenes IKT-kompetanse er synkende. Er det ikke slik at dagens elever, uansett klassetrinn, har større grunnleggende ferdigheter innenfor IKT enn hva som var tilfelle for noen år siden? Dermed blir elevenes arbeid, både på skolen og hjemme, mer effektivt og målrettet. Lærernes kompetanse og IKT-erfaring har vel også økt? Er ikke dagens undervisningsopplegg bedre, arbeidoppgavene mer presise og målrettet, og gjennomføringa mindre belastet med tekniske problemer?
Jeg tror tidsbruken har gått ned fordi vi behersker våre digitale artefakter ( ble dette riktig bruk av begrepet???) langt bedre enn tidligere. Tidsbruk knyttet til IKT har gått ned fordi vi alle har blitt flinkere! Og det skal vi ikke bekymre oss over! Men vi skal vurdere grundig om vi i barneskolen har sett for snevert på begrepet digital kompetanse. Har vårt fokus vært ensidig rettet mot grunnleggende ferdigheter, nedlasting og søking fordi dette har vært krevende nok for både lærere og elever? Når nå måloppnåelse innafor disse områdene skjer på lavere trinn enn forventet, er det vel på tide å fokusere på bl.a. integrering av IKT i alle fag, læringsstrategier, kommunikasjon og samarbeid? Da vil også IKT-rettet undervisningstid i barneskolen øke, rett og slett fordi vi får flere mål å jobbe mot! Behovet for oppdatert utstyr, god infrastruktur og ressurser til IKT-drift er fortsatt stort ved mange skoler, men tida er inne for å fokusere på god pedagogisk bruk av IKT. Og er det noe vi lærere liker, så er det vel pedagogiske diskusjoner!
I følge ITU Monitor 2009-rapporten er hovedutfordringen for IKT i skolen ikke lenger infrastruktur, men hvordan vi skal bruke IKT som et didaktisk redskap. Så rett, så rett!