Erstad stiller i boka "Digital kompetanse i skolen" følgende spørsmål: "Skal de digitale mediene tilpasses en etablert pedagogisk praksis som et supplement og en justering, eller innebærer bruken av de digitale mediene en annen forståelse av kunnskapens plass og rolle i samfunnet og kulturen?"
Skolen har tradisjonelt vært sentrert rundt læreren og lærestoffet, med reproduksjon av kunnskap. Lærerens rolle har vært å presentere strukturert informasjon, mens elevenes oppgave har vært å motta/tilegne seg denne informasjonen for så å gjenkalle den på tester (og forhåpentligvis også i aktuelle situasjoner i dagliglivet). Siden årtusenskiftet, parallelt med en rivende digital utvikling, har vi erfart en gradvis, men tydelig, endring av både skolekultur og læringssyn. De fem grunnleggende ferdighetene (å uttrykke seg muntlig, skriftlig, lese, regne og bruke digitale verktøy) er innført i alle fag i læreplanen, og så godt som all skoleutvikling har det siste tiåret handlet om å lære å lære. Vi fokuserer på læringsstiler og læringsstrategier, jobber med lesestrategier, studieteknikk, kildekritikk, prosessvurdering...Vi har sortert ut hva som er nødvendige ferdigheter for å mestre dagens samfunn (lese, skrive, regne, kommunisere digitalt) og vi har byttet ut en god del "byer i Belgia-kunnskap" med læringsstrategier og kommunikasjonsutvikling. Min opplevelse er at vi allerede er på god vei over i det Erstad beskriver som den nye læringskulturen! I dag er det bred enighet om at produksjon av kunnskap har en sentral plass i skolen og samfunnet. Dagens lærere innehar, foruten foreleserrollen, rollen som veileder, kritisk dialogpartner, støttespiller og designer av læringsmiljø, og dagens elever er godt i gang med å ta ansvar for læring og kunnskapsdeling, både på individ- og gruppenivå. De skaper kunnskap i fellesskap gjennom å ha roller som mottakere, kritiske vurderere, navigatører, medhjelpere, utfordrere og kreative produsenter. Problemløsning, dialog, drøftinger og undersøkelser er allerede godt innarbeidede metoder. IKT har gitt oss artefakter som gir nye muligheter og handlingsrom, og vi er godt i gang med å etablere en læringskultur hvor det å søke kunnskap, gripe mulighetene og skape kunnskap er essensielt. Nettopp dette tror jeg kan motvirke digitale skiller på nasjonalt plan i framtida!
Erstad beskriver digitale skiller p.g.a. ulik tilgang til datamaskiner og Internett, kjønnsskiller p.g.a. ulik interesse for teknologi, skiller p.g.a. ulik mediekompetanse (kultursterke/kultursvake) og skiller mellom hvem som evner å henge på i den teknologiske utviklinga og ikke. Blant dagens elever har de aller fleste tilgang til datamaskiner og Internett hjemme, og både skoler og bibliotek tilbyr opplæring og bruk. Fordi teknologien stadig utvikles, har det vokst fram en kultur for læring uavhengig av alder. Dagens ungdom forventer ikke at de mestrer morgendagens teknologi, men har en sterk motivasjon for å gripe nye muligheter. Den digitale arenaen har utviklet seg fra å være en teknisk og individuell aktivitet til å bli en kommuniserende, sosial og skapende arena. Dermed kommer jentene på banen. Skolene jobber nå systematisk med å utvikle elevenes mediekompetanse, kommunikasjonsferdigheter, selvtillit, kreativitet m.m. Dette er forebyggende og styrkende arbeid i forhold til "kultursvake" barn. Kanskje er det også slik at dagens elever lettere finner en arena å "vokse" innenfor, fordi den digitale verdenen byr på så mange muligheter? Skolens viktigste oppgave blir å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter for kommunikasjon, læringsstrategier, evne til å søke egen utvikling, sette seg mål og jobbe målrettet. Ved at vi bygger en sosial læringskultur i læringsmiljøet og tar i bruk nettbaserte diskusjonsforum m.m., lærer elevene metoder for å søke og bygge kunnskap. De blir drivere av egen læringsprosess og bygger kunnskap ved hjelp av ulike artefakter. Den raske teknologiutviklinga krever innsikt i hvordan samfunnet og kulturen fungerer på ulike nivå. Dette kan, i følge Erstad, by på problemer for minoritetsspråklige og funksjonshemmede som svaksynte, hørselshemmede m.fl. Jeg har de siste dagene diskutert nettopp dette med minoritetsspråklige og funksjonshemmede. Riktignok har jeg ikke snakket med mange, men jeg fikk en klar forståelse av at digitaliseringa tvertimot er til hjelp for deres deltakelse i samfunnet. Ved at offentlige tjenester, forelesninger, sosial kommunikasjon m.m foregår digitalt, kan de selv justere tidsbruk og foreta tilpasninger som letter deres deltakelse i samfunnet. Men grunnleggende ferdigheter innafor kommunikasjon og IKT er en forutsetning for denne deltakelsen!
Erstad påpeker at utdanningens rolle blir sentral i dagens samfunn, og Hauge, Lund og Vestøl presiserer i boka "Undervisning i endring" at lærernes rolle langt fra blir mindre betydningsfull enn tidligere. Lærerne skal designe gode læringsomgivelser for elevene. De skal hente ut merverdien av nye teknologier i undervisninga og designe et samspill der den enkelte eleven inngår i en betydningsfull rolle i et kollektivt mønster for utvikling av innhold og aktivitet i undervisninga. Det elevene gjør sammen med læreren i dag, kan de gjøre alene i morgen! Ved å involvere elevene i undervisningsdesign der både fysiske og virtuelle omgivelser inngår, gis elevene kompetanse i å lede egen utviklingsprosess. Slik kan vi legge grunnlaget for livslang læring hos selvstendige og engasjerte samfunnsborgere. Dagens ungdom vokser opp med et hav av muligheter. Vi må gi dem kompetanse i å gripe disse mulighetene. Slik kan vi forebygge digitale skiller.
Jeg støtter Erstad i at skolen som sosialt rom med muligheter for kunnskapsutvikling, refleksjon og debatt, får en viktigere rolle enn noen gang i årene som kommer.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
hei igjen, Nina,
Litt seint ute med kommentaren denne gangen. Og hvor blir det av "de andre"?
Du beskriver en idealtilstand med innsikt, innlevelse og glød! Og jeg tenker: Kan dette virkelig være tilfelle? Kontrasten til den framstillinga av skolen som følger av allverdens PISA; TIMMS og Pirls blir så enorm.
Hvis norske skoler er slik du beskriver dem: hvorfor bryr vi oss i det heletatt om snevre resultatmålinger. (Andre målinger viser at norske studenter ikke står noe tilbake for sine kolleger i mer oppskrytte PISA-land - når de bare blir litt eldre.) Hvorfor har vi latt noen skape et vrengebilde av den norske skolen som et ødeland og intelektuell ødemark?
Jeg har en snikende mistanke om at dere har kommet vesentlig lenger på den skolen du jobber, enn mange andre. Og kanskje at grunnskolen har kommet vesentlig lenger enn videregående? Der slutter fremdeles over 30% av årskullene før de har fullført utdaninga...
hva sier du - og dere andre - til dette?
Hei Nina! Jeg synes det du skriver om at læring gjennom medier, læring med medier, og det å lære om medier beskriver en fin oppdeling om det som skal til for å gi de unge digital kompetanse. De tre kompetansenivåene lærerne trenger , er også viktige.Men det er vel her, stort sett på alle nivåene, at fagkunnskapen er for liten hos både skoleledere og lærere-noe du også påpeker. Når det gjelder "Program for digital kompetanse 2004-2008" tro jeg ikke slike dokumenter er styrende nok. Jeg er ikke sikker på om de omtales i skolen i det hele tatt! Hvis ikke skoleleder setter slike dokument på dagsorden tror jeg ikke blir mer verd enn papiret de er skrevet på. Hvoran kan vi lage et system der ikke alt står og faller på skoleleder? Kanskje må vi har sterke styringdokument, i hvert fall på kommunalt nivå? Men igjen, opplæring blir viktig i alle ledd. Jeg tror også at kommunen bør ha noen felles forventinger, planer og krav i forhold til skolene når det gjelder IKT- og ikke minst - følge dem opp, ikke minst økonomisk både med tanke på utstyr og sørge for kompetansemidler for å heve standaren i egen kommune.
Kjell-Atle, jeg tror det er store forskjeller mellom skoler både kommunalt og nasjonalt når det gjelder hvor langt de er kommet i forholddt til IKT. I vår kommune er nok ungdomskolene bedre digitalt utstyrt enn barneskolene, og i videregående får elevene hver sin maskin når de begynner. Men jeg er ikke sikker på at maskinene blir brukt til så mye mer enn skriveredskaper. Da er vi tilbake til dette at det å få utsyret på plass ikke er nok for å sikre elevene digital kompetanse.
(Kjell-Atle: Er det ikke ok å forvente en respons på et innlegg innen en uke? Jeg synes det må være en ok tidsfrist?Fem -syv dager kan vi vel regne med kan gå før man kommenterer et innlegg til noen i gruppen? Man skal jo gjerne skrive innlegg selv, samt gi tilbakemelding på 3-4 andre innlegg i løpet av en uke. Jeg har tenkt at det er ok tidsfrist.)
Ja, Kjell Atle, det er kanskje slik at grunnskolen ligger et hestehode foran videregående.Etter å ha fulgt egne og venners barn i overgangen grunnskole-videregående, sitter også jeg med det bildet.Men jeg skal ikke generalisere her. Det er store forskjellen mellom skoler og internt i skolene.
Bloggen min denne gangen ble kanskje vel idealistisk. Jeg skrev den litt som en motvekt mot tidligere blogger hvor jeg "bærer meg" over manglende digital kompetanse, ledelse, utviklingsplaner... Det er viktig å synliggjøre alt bra arbeid som tross alt skjer! Vi må rose de foregangsskolene og lærerne som driver nybrottsarbeid for skole-Norge!
Egen arbeidsplass har dessverre ikke kommet langt på alle områder og er ingen IKT-mønsterskole. Vi har gjort mye godt arbeid innafor læringsstrategier,men har sørgelig lite IKT-utstyr. Andre skoler jeg følger tett har smartboard på alle læringsareal og er kommet langt i utviklingen av digital kompetanse.
Det viktige blir å få samlet og spredt den kompetansen som vokser fram rundt omkring! Hos oss er nok investering i PC-er avgjørende for videre digital utvikling...
Når det gjelder snevre resultatmålinger, er jeg bekymret for hvor lett vi lar oss påvirke. "Teaching to the test" fanger stadig flere lærere. Det er nå en gang slik at fokus rettes mot det som måles. Kan vi håpe at digitaliseringen etterhvert kan hjelpe oss til også å "måle" kreativitet, samarbeid, allsidighet? Vi må uansett våge å holde fast ved langsiktige mål i skolen og ikke la testområdene på småskoletrinnet bli for styrende for innholdet i dagens skole. Vi vet jo at norske studenter presterer godt i høyere utdanning! Jeg skulle gjerne rettet mer nasjonal oppmerksomhet mot alle de ungdommene som forlater videregående skole. Hva kan de gi oss av råd? Vi ønsker vel en skole hvor alle ungdommer opplever mestring og utvikling?
Jeg er enig med Kjell Atle i at du beskriver den ideelle skolen, Nina. Jeg tror også, som deg, at det foregår mye bra rundt omkring på skolene! Jeg har den samme erfaringa med at det er lærere og læringsmiljø som gjør et utmerket arbeid for å fremme god læring hos elevene. Likevel sitter jeg med følelsen: Gjelder det alle? Er alle lærerne like dyktige? Eller har lærerens forutsetninger og evner også innenfor andre felt enn IKT betydning for elevenes læring? Dessverre er jeg sikker på at vi fortsatt har en vei å gå før vi er samkjørt i det tilbudet som enkelteleven får. Og da er vi nok en gang tilbake til utfordringene for skolelederen: Stake ut en kurs i samarbeid med kollegiet og få alle til å gå i samme retning, enten det gjelder digitale arbeidsformer eller mer tradisjonell opplæring.
Jeg håper at Kunnskapsløftet har bidratt til at det i større grad enn før er skapt en Kultur for læring. At fokuset nå er satt på måloppnåelse istedet for på innhold, har bidratt til at vi er mer opptatt av læring enn før. Ny forskrift for elevvurdering er med på å bygge opp under dette. Og kanskje kan etterspørselen etter måloppnåelse for digitalt arbeid i alle fag bidra til at skolene arbeider bedre med IKT? (Jeg håper bare at man oppi dette ikke slipper fokuset på det som ikke er så lett å måle. Vi vet at det er lett å slutte med de tingene som ingen spør etter resultater på).
Og til det som dere antyder om grunnskole kontra videregående i arbeidet med IKT: Dessverre tror jeg at det stemmer. Jeg har selv barn i skolen, og det virker faktisk som om barneskolen har kommet lenger enn trinnet over...Og jeg syns det er så rart! I ungdomsskolen skal jo elevene gjennomgå eksamen der PC skal brukes. Kan dette ha sammenheng med stort fokus på fag kontra større fokus på helhet og læringsmiljø?? Her er det synsing og antakelser på høyt plan....
Legg inn en kommentar