torsdag 22. oktober 2009

MEDIER OG UTDANNING - ER LÆRERKOMPETANSEN GOD NOK?

Erstad deler i boka "Digital kompetanse i skolen" utviklinga innafor pedagogisk bruk av digital teknologi i skolen i fire faser; instrumentalistisk perspektiv med drill og pugg på 60- og 70-tallet , ideologikritisk perspektiv med skolen som et frirom forskånet fra teknologi på 70-tallet, snevert teknologioptimistisk perspektiv med innkjøp av utstyr og opplæring i programmering på 80-tallet, og "mulighetenes marked" med utprøvende holdninger og åpenhet for ulike læringsmodeller på 90-tallet. I dag har de to fagområdene "mediekunnskap" og "IT" smeltet sammen til bl.a. faget "Medier og kommunikasjon" i videregående skole. Å beherske digitale verktøy teknisk er  "samkjørt" med  analyse, vurdering og kommunikasjon til begrepet digital kompetanse. Og her står vi i dag: Skolen skal sørge for at elevene utvikler denne helhetlige  digtiale kompetansen. Hvordan gjør vi det? Hvilke metoder skal vi velge?
Erstad deler forholdet mellom medier og utdanning i tre ulike metoder: læring gjennom medier, læring med medier, og det å lære om medier. Internett brukes i stadig økende grad som en arena for læring gjennom et medium. Her har utviklingen gått fra tradisjonell fjernundervisning for voksne til bruk av digitale læringsplattformer, videokonferanser mellom skoler osv. Elevene kommuniserer med lærer via internett. Å delta i slike nettverk krever kommunikativ kompetanse i å samarbeide og kommunisere i slike nettverk. Her må elevene beherske artefakten som redskap for kommunikasjon. Å lære med medier innebærer å søke kunnskap i mediene og bli stimulert av medienes framstillinger, f.eks. å finne aktuelt læringsstoff på Internett, bruke CD-rom, se film. Læreren blir her en diaolgpartner for elevene. Dette blir en problembasert læringsform hvor elevene søker kunnskap. Å lære om medier handler om å være en kritisk og reflektert mediebruker. Det dreier seg om å opparbeide en kompetanse som mottaker og fortolker av mediebudskap. Det er viktig at elevene blir bevisste og kvalifiserte mediebrukere som lærer å analysere og å kommunisere med ulike virkemidler.
Erstads inndeling i tre metoder er, slik jeg ser det, dekkende for de ti ferdighetene (grunnleggende tekniske ferdigheter, laste ned, søke, navigere, klassifisere, integrere, evaluere, kommunisere, samarbeide og skape/kreere)   innenfor digital kompetanse, som igjen kan framstilles i Erstads fire dimensjoner: Basal IKT-ferdighet, pedagogisk-didaktisk IKT-skjønn, læringsstrategier og metakognisjon, og digital danning.
Men har dagens lærere den nøvendige kompetansen for å lede disse læringsprosessene? Når jeg leser Erstads kompetansekrav til lærerne, blir jeg lettere overveldet og får lyst til å synge som Trond Viggo Torgersen "Trenger du en fyr som skal hjelpe til? Ikke begynn med meg!!!"
Erstad hevder at lærerne som skal undervise om medier og stimulere elevenes digitale kompetanse må beherske tre sentrale kompetanseområder: analytisk og teoretisk kompetanse, kommunikativ og kreativ kompetanse og fagdidaktisk kompetanse. Analytisk kompetanse er å kunne vurdere medienes roller og funksjoner i historisk, politisk, økonomisk, etisk og kulturelt perspektiv, å analysere og vurdere ulike medietekster med hensyn til form, innhold og funksjon, og å ha en reflektert teoretisk forståelse av den betydningen mediene har i barn og unges liv i et samfunn i endring. Kommunikativ og kreativ kompetanse er å ha erfaring med medieproduksjon, kunne skape/presentere/formidle i ulike kombinasjoner av tekst-, lyd- og bildemedier ved hjelp av ny og relevant teknologi, å foreta reflekterte og bevisste valg i utformingen av ulike medieprodukter, å evaluere egne og andres medieprodukter og veilede barn og unge i produksjon av ulike medietekster. Fagdidaktisk kompetanse er å kunne integrere og tilrettelegge pedagogisk arbeid med og om medier og  IKT for ulike grupper og i ulike fag, å ha en reflektert forståelse av hvordan medier og IKT kan være kulturelle, sosiale og politiske ressurser i forhold til barn og unge, å ha en reflektert forståelse av den betydningen barn og unges mediekompetanse har i formelle og uformelle læringsprosesser, og å ha en reflektert forståelse av hvordan arbeid med og om medier inngår i aktuelle læreplanverk. Jeg har full forståelse for at analytisk, kommunikativ og fagdidaktisk kompetanse hos lærerne er nødvendig, men jeg er dessverre redd for at svært mange av dagens lærere ( og skoleledere) mangler sentrale deler av denne kompetansen. Dermed blir dette primært ikke lærernes utfordring, men skoleledernes og skoleeiers hodepine. Hvordan kan vi best nyttiggjøre oss den kompetansen som forhåpentligvis finnes blant lærerne og hvordan bygger vi en utviklingsplan for utvidet kompetanse? IKT blir av mange omtalt som revolusjonerende for samfunnsutviklinga og dagens digitale artefakter er noe langt mer enn et redskap på linje med kalkulatoren. Er det da tid for å tenke dyptgripende nytt også i skolen? Vi må ihvertfall se til å komme i gang med reflekterende prosesser som bevisstgjør oss alle på samfunnsutviklinga og skolens rolle!  Ved å følge andre blogger innafor temaet, har jeg sett at skoleleders rolle har stor betyning for hvordan dette utviklingsarbeidet ivaretas og om det ivaretas. Er det da nødvendig med enda tydeligere styring fra sentralt hold? Er "Program for digital kompetanse 2004-2008" og tilsvarende dokumenter tilstrekkelig styrende? Våre elever skal mestre morgendagens digitale samfunn, som Erstad omtaler som "mulighetens marked". Våger vi å fortsette å famle oss fram når det gjelder opplæringa innafor framtidas artefakter?  

4 kommentarer:

Randi sa...

Dette var en oversiktlig og informativt innlegg, Nina. Det er lærerikt å følge bloggen din.Det du skriver her gir meg et perspektiv på hvor omfattende den digitale kompetansen er. Så er det om å gjøre å ikke la seg overvelde helt da. De små skrittene er viktig. Da stå man i hvert fall ikke i ro. Jeg mener at de små skrittene blir til større skritt underveis i en prosess etterhvert som kometanse og erfaring gjøres. Men at skoleleder trenger kompetanse, slik vi får nå gjennom studiet, tror jeg er alfa og omega for å klare å få den digitale kompetansen blandt elever og lærere i gang.

sol sa...

Du skriver så bra, Nina! Du har laget en kjempefin sammenfatning av en tekst, og du greier på en utmerket måte å reflektere rundt fagstoffet!

Jeg må si at jeg er enig med deg: Her går det virkelig an å bli overveldet og satt ut! I mitt hode må ting gjøres enklere,- jeg tror det handler om å komme igang. Vi må sørge for at vi har alle med, lære av hverandre,høste erfaringer, stille oss nye mål. Så får veien bli til mens vi går. Ingen kan forvente at skolelederen skal ha kunnskap om all den nye teknologien. Men man skal forvente at skolelederen har kompetanse til å drive utviklingsprosesser. Og da handler det kanskje om å finne gode samarbeidspartnere og støttespillere? Jeg er iallefall avhengig av gode allierte innenfor dette området! Jeg tror at det viktigste jeg kan gjøre er å signalisere tydelig at digitale hjelpemidler skal brukes og lage treffpunkt der lærere kan lære av hverandre.

Berit sa...

Helt enig med deg Nina i at skoleleders syn på IKT er vesentlig for hvordan hver skole nærmer seg dette verktøyet både i selve læringsprosessen og i kommunikasjon mellom lærere, mellom elever og mellom lærer og elev. Skolen har en viktig rolle i å bevistgjøre elever på hvordan de best skal bruke teknologien.

Kanskje faller noen for fristelsen til å tro at alt kan "googles", og bli forledet til å tro at alt de finner er korrekt? De kan glemme sin egen læringsprosess om ikke læreren legger tilrette for stoff og metoder som forhindrer dette.

Digitale øvelser og prosjekter fordrer andre oppgaver, utfordringer og diskuterende svar for å hindre kopieringsøvelser. Lærerne bør hjelpe hverandre til å jobbe på en slik at elever får riktig utfordringer ved bruk av IKT.

Jeg tror det er noe dyptgripende nytt vi må ta tak i, på alle skoletrinn. Jeg liker tankerekken din....
Den gir oss utfordringer i å forstå dagens skolesituasjon.

Kjell Atle sa...

Slutter meg gladelig til de tre første kommentatorene, og stemmer ivrig i med Trond Viggo: ikke begynn med meg heller!

Det er lett å bli skremt av slike oversikter, og det er det verste vi kan bli. Vi trenger ikke å kunne alt om alt for å starte med de små skritt. (Helt enig, Randi!)Dessuten tror jeg de aller fleste, sannsynligvis alle! lærere har både analytisk kompetanse, fagkompetanse, didaktisk kompetanse og mediekompetanse som kommer godt med, og som de kan utnytte. Hvis de bare ikke lar seg blende av de ideelle kravene. Det viktigste er at vi våger.