søndag 13. september 2009

HVORDAN ER DET MED IKT PÅ MIN SKOLE???

Å bytte arbeidsplass ble en nyttig erfaring. Det var da jeg oppdaget hvor stor min innsikt på forrige arbeidsplass var! Og jammen tar det tid å lære en ny organisasjon å kjenne! Jeg stiller meg stadig spørsmålet; "Ja, hvordan er det med ...... på min skole?" og så leter jeg i dokumenter, spør rektor, ledergruppa, kollegiet osv. Rektor og jeg er de ferskeste på huset, og det er en del vi ikke har klare svar på ennå. Kartet stemmer ikke nødvendigvis med terrenget på en skole i stadig utvikling. Det som engang ble vedtatt har kanskje ikke latt seg gjennomføre i praksis, alle kjenner ikke til den lokale planen som ble laget for fem år siden osv. Men med huset fullt av dyktige pedagoger, skjer det fantastisk mye god læring her. Det inspirerer! Skjemaet "Forandringens dimensjoner", som vi fikk presentert på forelesninga "Lederutfordringer når skolen digitaliseres", tror jeg kan være til god hjelp når vi leter oss fram til skolens ståsted, f.eks. innafor IKT. Har vi en visjon for IKT-utviklinga ved vår skole? Hvordan lyder den? Er den godt kjent for alle? Hvordan er situasjonen når det gjelder kompetanse, insentiver, ressurser og planer innafor området? Er de fem dimensjonene i balanse? Hvem bør vi stille spørsmålene til? Ledergruppa, IKT-ansvarlig, alle pedagogene, elevene...? Om vi lar alles stemme høre i denne kartlegginga, vil det da avdekkes en felles oppfatning av situasjonen, eller er vi en organisasjon preget av forvirring og "i hytt og vær" fordi vi evt. mangler visjon og planer? Mye interessant arbeid ligger foran oss.
Det er ikke aktuelt for oss å sette i gang kartlegging og videre planlegging innafor IKT ved egen skole nå i høst, men jeg velger allikevel å konsentrere blogginga mi innafor temaet:
"Hvordan bruker vi /skal vi bruke IKT på vår skole for at elevene skal utvikle de ferdighetene, kunnskapene og holdningene de trenger i det 21.århundret?" Denne bloggen blir dermed en form for forberedende refleksjon knyttet til tenkt arbeidsprosess. Ei evt. gjennomføring kommer kanskje i løpet av ett år eller to???
Temaet jeg har valgt er innholdsrikt og gir gode blogge-muligheter:
- Kartlegging av dagens ståsted
- Å lede en lærende organisasjon innafor IKT. Kompetansebehov i skoleledelsen
- Visjon. Definisjon av digital kompetanse. Forankring i læreplan
- Lokal plan for IKT
- Artefakter
- Insentiver.....
Mye flott faglitteratur har jeg allerede lest, så nå er det bare å skrive i vei. Følg med, følg med! Og kom gjerne med kommentarer!

2 kommentarer:

Randi sa...

Hei Nina!
Synes du har mange gode tanker for bloggen din framover. Å lede en lærende organisajon innenfor IKT hørtes spennende ut som tema. Gleder meg til å lese om det.

Kjell Atle sa...

Dette er interessant, Nina. Et lite "tankekors" når det gjelder planlegging: Noen hevder at den beste måten å få i gang utviklingsprosesser på, er å "sette i gang", oppsummere erfaringer, justere kursen, fortsette å handle, oppsummere osv osv - og IKKE bruke for mye tid på langtekkelige planleggingsprosesser.