mandag 28. september 2009
PC-SPILL - AVKOBLING ELLER LÆRING?
Etter å ha lest J.P.Gees "Are Video Games Good for Learning?", gikk jeg sporenstreks til min 17 år gamle "Football Manager"-hekta sønn og ba om unnskyldning. De siste tre-fire årene har jeg titt og ofte irritert meg over hvordan han og hans kamerater i timesvis hver uke sløver foran PC-en med "Football Manager". Det sier vel alt om min oppfatning av dataspill fram til i dag. Aldri har jeg tatt meg tid til å spørre gutta om hva utfordringene i spillet er. Aldri har jeg satt meg ned og hørt på diskusjonene deres, valg av strategier osv. Aldri har jeg pratet med gutta om hvordan erfaringene deres fra PC-spillet gir læring med overføringsverdi til andre områder. Men i kveld! Junior ble mildt sagt overrasket da jeg ba han lære meg litt om "Football Manager". " Tuller du, morsan? Når ble du interessert i det???" At "morsan" har blitt inspirert av en artikkel om dataspill, er faktisk ganske tøft. Og i kveld har junior og jeg koblet Gees artikkel med juniors dataspill-erfaringer. Vi har snakket om hva som motiverer i dataspill, hvordan slike spill gir deg muligheter, lar deg ta sjanser og prøve ut dine hypoteser uten at evt fiaskoer får andre utfall enn at du må prøve på nytt, hvordan man trenes i å se og ivareta komplekse system, hvordan hele spillet er en variant av aksjonslæring..."Football Manager" gir min sønn og de andre gutta på idrettlinja masse fagkunnskap som de har nytte av i egen idrettshverdag. Det dreier seg om å bygge et godt vinner-lag ved å sette mål for laget, tenke igjennom hvilke egenskaper som trengs i laget for å nå målet, finne spillere som har disse egenskapene, videreutvikle spillerne, kjøpe/selge trenere og spillere, styre klubbens økonomi, forhandle med klubbens styre om stadion-bygging, etablere samarbeid med andre klubber, legge strategier for kamper, lede laget i kamp, evt. omrokkere innad i laget...Jeg er mildt sagt imponert over juniors kunnskap. Dette er jo kunnskap langt utover fotballspill! Og hvilken læringsmetode! Men hvorfor har ikke noen foretatt små justeringer på "Football Manager" og kalt det "School Manager"??? Det er jo akkurat denne type lagbygging og lagledelse vi driver i hverdagen! Tenk dere et masterstudium i skoleledelse bygd på samme lest som "Football Manager". Hvor motiverende hadde vel ikke det vært??? Mens vi venter på at Kjell Atle og hans kollegaer utvikler "School Manager"-spillet, anbefaler jeg deg å lese Gees artikkel og finne en dataspill-hekta person å diskutere med. Takk til Gee og junior for en "vekkende" kveld, og nok en gang "Sorry junior! Når det gjelder forståelsen for dataspill har morsan vært pinlig treg."
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Nina,
Dette er det morsomste jeg har lest om spill, spilling og læring noen gang.
Send det til bladet Utdanning, for eksempel.
Så bra, Nina!
Jeg skal lese artikkelen så fort jeg får tid, og ta den samme praten med min 16-åring, som bare gleder seg til at neste versjon av Footballmanager-spillet kommer for salg...
Dataspill, - en av de tingene vi må forandre oppfatning av. Verden går framover, så vi må vel bare se om vi greier å henge på?..
Du er flink til å ordlegge deg, Nina. Synes også du burde sende dette til bladet Utdanning. Er nok en tankevekker for flere dette du tar opp. Vi foreldre må være flinkere å sette oss inn i det ungene gjør på data. Samtidig ser jeg at vi som lærere/ledere får noen "oppvåkninger" slik du har fått, når vi gjør det. Da først kan vi bruke det positivt i undervisning og virkelig se at det er lærdom i dette.
Legg inn en kommentar